mei 12

Is aanbevelings- marketing zoiets als piramide?

0  comments

Veel mensen verwarren het illegale piramidespel met de legale aanbevelingsmarketing. Hoe kun je dit onderscheiden? Elk structuur van een bedrijf heeft namelijk de vorm van een piramide. Kijk bijvoorbeeld naar defensie. Bovenaan staat alleen de generaal en elk niveau lager komen er poppetjes bij. Onderaan staat Jan Soldaat. Daar zijn er het meeste van. Een klassieke piramide… maar wel ‘n legale. Conclusie: een piramide is niet per definitie illegaal. Hoe zit dat precies?

Aanbevelingsmarketing of affiliate marketing wordt ook wel Netwerkmarketing of Multi Level Marketing genoemd. Mond tot mond reclame is de meest natuurlijke manier van reclame. En ook de beste! Er wordt namelijk alleen gesproken over producten die goed zijn. De gebruiker is er zo tevreden over dat hij of zij dit voordeel ook anderen gunt. Vandaar dat er bedrijven zijn die deze eigenschap van de mens  als enige marketingtool gebruiken. Er is wel een voorwaarde: Het product moet geweldig goed zijn. Anders werkt deze marketingvorm niet.

Wat is aanbevelingsmarketing?
Voor bedrijven is deze vorm van marketing heel interessant. Reclame maken op de traditionele manier is bij aanbevelingsmarketing niet nodig, waardoor de afdeling sales en marketing grotendeels overbodig zijn. De klanten delen hun bevindingen met anderen en door de aanbeveling gaan ze over tot aankoop. Er wordt door het bedrijf uit het marketingbudget een beloning uitgekeerd aan degenen die succesvol het product promoten. Het kost het bedrijf alleen marketing- en sales kosten bij succesvolle verkopen. Dat is wel anders bij de traditionele marketing. Daar worden tonnen uitgegeven aan uitingen die niet eens opgemerkt worden. Verder houdt een bedrijf met aanbevelingsmarketing de klanten erg betrokken, doordat klanten geld kunnen verdienen door promotie. Wie gun je als bedrijf zijnde meer het geld? Reclamebureaus en verkopers of je eigen klanten?

Aanbevelingsmarketing is ook heel handig bij promotie van een nieuw product. Zo’n bedrijf heeft namelijk alle klanten in hun bestand en de affiliates zullen na de release meteen beginnen met uitproberen en promoten. Er zijn steeds meer bedrijven die aan aanbevelingsmarketing gebruiken, zoals Bol.com, Amazon en Ali Express. Ze doen allemaal aan een vorm van aanbevelingsmarketing naast hun traditionele marketing. Maar ook oudere MLM-bedrijven zoals Amway, Herbalife en Tupperware, die alleen maar aanbevelingsmarketing gebruiken, zijn goede voorbeelden van succesvolle bedrijven uit deze branche. Aanbevelingsmarketing is een bewezen concept en wordt steeds meer toegepast doordat traditionele marketing zijn kracht verliest.

Hoe herken je een piramidespel?
De driehoekige bedrijfsstructuur zegt helemaal niets over of het wel of geen Piramidespel is. Zoals eerder beschreven heeft elke gezonde bedrijfsstructuur van het midden- en kleinbedrijf de vorm van een driehoek. Er zijn echter wel belangrijke verschillen, namelijk:

Ten eerste: Bij een Piramidespel worden geen producten verkocht. 
Je koopt als het ware een plaats in de structuur. Een deel van het betaalde geld gaat naar degene die je heeft aangedragen en de rest naar de top. Je kunt nooit meer verdienen dan degene die je heeft aangedragen.

Bij aanbevelingsmarketing koop je altijd een product. Als je tevreden bent over het product kun je beginnen met aanbevelen. Dit mag niet verplicht zijn. Als je dat niet wil, geen probleem! Dan heb je  plezier van het product en blijft het daarbij. Je bent als klant nooit gedupeerd, want het draait om het product. De leuke bijkomstigheid is dat je kunt verdienen met promoten, maar alleen als je daarvoor kiest.

Ten tweede: Bij een Piramidespel is de enige inkomstenbron van het bedrijf nieuwe leden.
Er is maar één manier om geld te verdienen bij een Piramidespel en dat is het inschrijven van nieuwe leden. Lukt dat niet, dan ben je je inleg kwijt en ben je gedupeerd. 

Bij aanbevelingsmarketing is de inkomstenbron van het bedrijf de omzet uit verkoop van producten. Die omzet kan zowel bestaan uit aankopen van bestaande klanten als uit aankopen van nieuwe klanten. Elk bedrijf heeft nieuwe klanten nodig en dat is bij bedrijven met aanbevelingsmarketing niet anders. Er mag alleen geen directe afhankelijkheid zijn van nieuwe klanten om het bedrijf voort te laten bestaan. Als jij kunt bijdragen aan meer omzet voor het bedrijf, dan wordt die promotie door het bedrijf beloond volgens het marketingplan. Dit kan betekenen dat meerdere affiliates in het netwerk voor diezelfde verkoop van een product beloond worden. Op die manier ontstaat door ontwikkeling van een netwerk een passief inkomen voor de affiliates.

Ten derde: Bij een Piramidespel heb je meer kans om geld te verdienen als je er vroeg bij bent.
Het meeste wordt verdiend in de top. Het betekent dat jouw inkomen afhankelijk is van de plaats in de structuur.

Bij aanbevelingsmarketing maakt het niet uit wanneer je begint. Je hebt evenveel mogelijkheden als ieder ander. Zelfs gelijk aan degenen die helemaal aan het begin staan. Jouw inkomen is ook niet afhankelijk van jouw sponsor (degene die je ingeschreven heeft). Jij bepaalt met jouw inzet wat je verdient. Eerlijker kan het niet. Je zult als het goed is ook goed geholpen worden door je sponsor. Want hoe beter jij presteert, hoe beter het is voor jou en  jouw sponsors. In deze business gunt jouw hele netwerk je het beste. Er is geen concurrentie en je kunt door de samenwerking jezelf ontwikkelen en daardoor ook weer meer gaan verdienen. Dat is in het bedrijfsleven wel anders. Daar bepaal je zeker je eigen inkomen niet en is het maar de vraag of je promotie kunt maken. Je collega’s zullen je in ieder geval niet helpen.

Too good to be true?
Je ziet, dat er ondanks dezelfde driehoekige vorm, toch duidelijke verschillen zijn tussen een Piramidespel en aanbevelingsmarketing. De bedragen die getoond worden in het marketingplan bij aanbevelingsmarketing lijken veelal ‘too good to be true’, maar zijn bij een goed systeem echt heel reëel. Doordat je uiteindelijk gaat samenwerken met heel veel mensen ontstaat er een enorme hefboom. De hefboom is een vermenigvuldigingsfactor waardoor het inkomen aanzienlijk stijgt. Als je je structuur goed doorontwikkelt, dan wordt jouw inkomen op den duur zelfs passief en kun je leven van het marketingplan. Financiële vrijheid door aanbevelingsmarketing is heel goed mogelijk. Volgens Robert Kiyosaki, schrijver van het boek ‘Rich Dad, Poor Dad’,  is aanbevelingsmarketing dé manier om financieel vrij te worden. Aanbevelingsmarketing heeft over het algemeen een lage instapdrempel en de potentie is enorm! Wij hebben zelf ook dit pad gelopen naar financiële vrijheid en bevelen het ook iedereen aan. Je kunt het door persoonlijke ontwikkeling heel ver schoppen in deze business. En als je weet waar je aan moet werken is het ook heel goed te doen. Eigenlijk veel gemakkelijker dan verwacht. Doelen stellen, een plan maken en goede begeleiding is de sleutel. Wil je een dagje minder werken? Dat is heel goed mogelijk. Wil je nog minder werken? Ook mogelijk!. Hoe meer je wilt des te meer je ervoor moet doen. Maar goed, voor een ander inkomen moet je ook tijd en energie investeren en dat vaak zonder uitzicht op financiële vrijheid op korte termijn. Een passief inkomen is geen gratis geld! Maar als je de bal eenmaal over de berg hebt geduwd, dan rolt die vanzelf naar beneden en heb je het voor elkaar. 

Als jij het idee hebt gekregen en de kans ziet dat je op deze manier je geld wil verdienen, laat je dan niet van de wijs brengen door mensen die zelf geen ervaring hebben met aanbevelingsmarketing, maar zogezegd alles weten op het gebied van deze business. Er is altijd wel een familielid of vriend benadeeld geweest door een Piramidespel. De meesten hebben de klok wel horen luiden, maar hebben geen idee waar de klepel hangt. De verwarring met een legitiem systeem en het Piramidespel is logisch, maar vaak niet terecht. Het zou zomaar kunnen dat je een hele goede kans laat lopen door je te laten beïnvloeden door verkeerde informatie uit je omgeving. Je kunt je omgeving het ook niet kwalijk nemen. Het is juist niet kwaad bedoeld. Die mensen houden van je en willen je behoeden voor het maken van fouten. De waarschuwingen zijn uit liefde, maar veelal gebaseerd op angst en onwetendheid. Doe zelf onderzoek en trek zelf je conclusie. Het zou toch zonde zijn als door die goedbedoelde adviezen een kans laat lopen en je achteraf gezien een vrij leven had kunnen leven als je de kans wel gepakt had?

>
nl_NLNederlands